AKO tijdschriften replenishment: van Push naar Pull

Voorraad beter afgestemd op de vraag vanuit de consument

02 AUGUSTUS 2012, SCHIPHOL, AMSTERDAM
Samenvatting
AKO winkels op Schiphol maken sinds kort gebruik van een nieuwe bestelmethode om de schappen met tijdschriften te bevoorraden. Door te kiezen voor een pull- strategie vanuit de AKO winkels op Schiphol, in plaats van een push- strategie vanuit leveranciers, zorgt AKO ervoor dat het aanbod aan tijdschriften beter is afgestemd op de vraag en de voorraadniveaus tot een minimum worden beperkt. Bovertis leverde de benodigde software.
Oorspronkelijke situatie:
De AKO winkels op Schiphol (8 vestigingen) kregen vanuit de leveranciers, bij nieuwe edities de volledige uitzet aangeleverd in het magazijn (push proces). De winkels haalden de oude edities uit de schappen en ruilden deze om voor de nieuwe editie. De oude voorraad uit de winkel en de overgebleven voorraad in het magazijn werden daarna richting de leveranciers retour gestuurd. Dit zorgde ervoor dat er enorme hoeveelheden tijdschriften dagelijks heen en weer werden gestuurd. Hierbij ging veel tijd verloren en dit zorgde daarnaast voor hoge kosten (opslagruimte).

Nieuwe situatie:

AKO zag bovenstaande situatie uiteraard graag veranderen en koos er recentelijk voor om over te gaan op een pull strategie. Bij deze strategie bestellen de AKO winkels dagelijks aan de hand van de actuele voorraad en de verwachte vraag vanuit de consument. Deze manier van bestellen is in andere branches al langer gemeengoed, maar mag als vernieuwend worden beschouwd, wanneer het gaat om het beheren van de voorraad van tijdschriften.

Voorraadbeheer van tijdschriften wijkt namelijk op een aantal onderwerpen af van voorraadbeheer in andere branches. Dit komt met name doordat tijdschriften verschillende looptijden hebben. Daarnaast zijn er (mede afhankelijk van de looptijd) ook grote verschillen in de vraag naar een tijdschrift. De vraag naar een bepaald type weekblad zal hoger zijn in de eerste 48 uur na uitgifte, dan 1 dag voor het uitgeven van de nieuwe editie. Bij een tijdschrift dat 1 keer per jaar wordt uitgegeven zal dit verloop weer een totaal ander patroon laten zien.

Gelet op het feit dat AKO meer dan duizend verschillende tijdschriften in haar assortiment heeft, zal de recente verandering in het bestelproces van grote invloed zijn op de logistiek, de dagelijkse werkzaamheden en het resultaat van de AKO winkels op Schiphol.

Evert Bancken (Financieel Directeur AKO B.V. ) over de voordelen van het replenishment project:

"Door het invoeren van een pull strategie valt het voorraadniveau van tijdschriften veel beter op de vraag vanuit de consument af te stemmen. Hierdoor kunnen wij het kapitaalbeslag van onze voorraad en de benodigde magazijnruimte aanzienlijk verlagen. Al op korte termijn zal dit een positief effect hebben op het resultaat van onze AKO winkels op Schiphol."

Belangrijke fase succesvol afgerond
Bovertis- leverancier van innovatieve kassasoftware- werd gevraagd om de software te ontwikkelen.
Om die reden werd de voorraadmanagement module van het Resolut kassasysteem uitgebreid met een tijdschriften replenishment functionaliteit. De uitdaging lag voornamelijk in het feit dat er per tijdschrift moest worden bepaald hoeveel voorraad er op elk specifiek moment beschikbaar dient te zijn in de winkel(s).

Met meer dan duizend tijdschriften in het assortiment was het een aanzienlijk project om deze software te ontwikkelen en alle bestelcriteria in te voeren. Inmiddels maken alle AKO- winkels op Schiphol gebruik van de software en daarmee is een belangrijke fase succesvol tot een einde gekomen.

In de eerste opzet is een koppeling met het Bedis systeem van Audax/Betapress gerealiseerd. In de toekomst is het echter mogelijk om andere leveranciers aan te sluiten.

AKO B.V. is met ruim 100 leeswinkels en circa 800 medewerkers Nederlands grootste filiaalorganisatie voor de verkoop van tijdschriften, kranten en boeken. De AKO-winkels zijn gevestigd op toonaangevende A1-locaties in de belangrijkste winkelstraten van Nederland, op alle grotere NS-stations en op de luchthavens Schiphol, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht-Aachen.
AKO is onderdeel van het in Gilze gevestigde familiebedrijf Audax.

Citaten
"Door het invoeren van een pull strategie valt het voorraadniveau van tijdschriften veel beter op de vraag vanuit de consument af te stemmen." Evert Bancken
"Door de nieuwe strategie kunnen wij het kapitaalbeslag van onze voorraad en de benodigde magazijnruimte aanzienlijk verlagen. Al op korte termijn zal dit een positief effect hebben op het resultaat van onze AKO winkels op Schiphol. " Evert Bancken
Over Bovertis B.V.

Bovertis is leverancier van kassasoftware en retaildiensten. De kassaproducten van Bovertis zijn modern, snel, stabiel en eenvoudig. De technische architectuur is volledig voorbereid op de toekomst en stelt haar klanten in staat om mee te gaan met nieuwe trends op het gebied van retailautomatisering. Met de in .NET-technologie ontwikkelde ‘Resolut Suite software’ zijn zij de belangrijkste partner voor levering van en onderhoud op de POS-systemen op See Buy Fly Schiphol en andere Europese luchthavens. Met deze "high pressure" omgevingen als dagelijks speelveld en de opgedane ervaring en kennis mag ‘Resolut' rekenen op steeds meer belangstelling van Retailketens in Nederland. Resolut kenmerkt zich door stabiliteit, modulaire opbouw, gebruiksgemak, moderne toegepaste technologie, de hoogste transactiesnelheden en een zeer brede toepasbaarheid. Bovertis onderscheidt zich door het in-house ontwerpen en ontwikkelen van hoogwaardige kassasoftware. Zo was Resolut in 2005 de eerste ‘internetkassa’ op de Nederlandse markt, waarbij alle kassa’s zijn aangesloten op een centrale server. Ook is Bovertis als eerste kassaleverancier in Nederland gecertificeerd voor EMV-betaalterminals en zijn zij als eerste op de markt met een geïntegreerde DCC/FCC betaaloplossing. De Bovertis kassasoftware wordt gebruikt op vele kassasystemen door heel Europa.